De 4 weken sport en dieet challenge!

Ik heb nieuwe energie en ik wil vol gas op een gezonde en snelle manier wat more back in shape komen!  De 4 weken sport en dieet challenge wil ik met mezelf aangaan. Geen schema van fitness goeroes, maar gewoon een schema wat bij mij past en wat uiteindelijk gebaseerd is op een goede hormoonbalans. Stress betekent vetopslag en dat is niet wat ik wil. Nu ben ik al jaren geleden fan van Ralph Moorman met zijn boek de ‘ Hormoon Factor’ maar het toepassen deed ik niet altijd.

Dieet volgen met een Lactose en Tarwe intolerantie

Door mijn enorme hoge intoleranties voor tarwe en lactose eet ik geen brood of melkproducten meer. Die lactose intolerantie kwam 3 jaar geleden op en de tarwe intolerantie sinds vorig jaar. Gewoon officieel bevestigd bij de Allergoloog (arts) en door een MDL arts. Ik hou van duidelijkheid als ik mij ziek voel. Mijn avondmaaltijden aanpassen was geen probleem. Ontbijt en lunch, dat is wat ik nog steeds lastig vindt. Vooral als je veel onderweg bent. Een broodje eten gaat dus niet meer. Salades, groenten, havermout…een behoorlijke verandering.

Niet minder maar anders gaan eten

Nadat ik anders moest gaan eten, at ik dus gezonder in mijn beleving. Geen brood meer en dat was toch goed? Geen melkproducten meer, dus dat is toch ook goed? Soya melk omdat er niets anders was voor mijn koffie, dus dat viel toch ook wel mee? Kortom, waarom kwam ik dan wel iets aan en viel ik juist niet af? Sporten stond eerlijk gezegd wel op een te laag pitje, maar uiteindelijk is de regel dat 80% voeding en 20% sporten om er iets gestroomlijnder uit te zien tenslotte. Waar gaat het dan toch mis?

Over 4 weken ga ik naar de Canarische Eilanden om te genieten van zon, zee en rust. Even bijtanken, vitamine D op doen om er deze winter weer doorheen te komen. Daarom heb ik ook maar 4 weken! Het is vooral bedoelt voor een goed begin. Na 4 weken zou je toch wat moeten zien van resultaten van je nieuwe eetpatroon en het sporten erbij.

MIJN DIEET DOELSTELLING BESTAAT UIT:

  • 6 maaltijden per dag
  • eiwiten/groeten/vet = 1 maaltijd
  • koolhydraten/groenten = 1 maaltijd deze max 2x per dag en altijd los van de eiwit maaltijden.

SPORTEN BESTAAT UIT:

  • 3 keer per week
  • gevarieerd: HIIT training, fitness training, pilates (lekker voor de diepgelegen spieren in je buik) in de gym en thuis.

 

Van start!

Herken jij dit ook?

Ik voel mij niet echt in shape, wel gezond maar ik voel mij wel vaker sneller moe de laatste jaren. Dat komt ook niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk, ik heb een jong kind van 4 die mij nog steeds bijna iedere nacht even wakker maakt, een drukke baan en vanaf het opstaan ben ik alleen maar in de ‘jaag’ stand om op tijd naar mijn werk te gaan, honden uit gelaten te hebben, kind klaargemaakt te hebben voor school, hopen dat er geen teveel file is….zucht.. dus ik voel dat er meer balans moet komen!

Goed, ik was vorige week gestart om het sporten weer op te pakken en dat gaat best goed. Herken je dat? Dat je graag wel meerdere keren per week even ontspannen wil sporten maar dat het gewoonweg niet van komt omdat je gewoon te druk bent of uitgeblust ben na een lange dag. Nou, precies dat heb ik dus. De wil is er, de motivatie ook maar als ik bijvoorbeeld op een donderdag van de ene meeting naar de andere ren, stukken moet voorbereiden, telefoontjes moet plegen, snel de spoedjes behandel en weer met mijn ipad, notitieboek, pen, koffie naar een overleg toe snel dan ben ik dus écht aan het einde van de dag gewoon doodmoe van al dat ‘schakelen’ in mijn hoofd. Ik ben meer een sponsor van de sportschool dan dat ik er kom de laatste periode. Dus wat ik wil als ik om 19.00 uur thuiskom: eten, kindje knuffelen en op de bank liggen met Netflix aan met een grote zak chips;) en het liefst de pepper en salt van de Dirk. Herkenbaar? Dit is gelukkig niet iedere dag aan de orde, maar er zitten wel van deze dagen tussen en ik wil dus meer ontspannen en fitter worden.

Meten = weten

Dus daar ga ik dan, maandag op de speciale weegschaal gestaan om mijn spiermassa en vetprecentages te meten.  Ook voor de zekerheid nog met zo’n verschrikkelijke knijptang in mijn vet op diverse plekken om de resultaten goed zichtbaar te meten. Ooh my god, het heeft er nog nooit zo slecht voor gestaan! Alhoewel mijn werkelijke leeftijd op de uitdraai van resultaten 33 jaar aangeeft zou je zeggen het allemaal wel mee zou vallen, gezien mijn leeftijd wat hoger ligt ;-). Dat zal best, maar ik heb er voor mijn doen nog nooit zo slecht voor gestaan!

Mijn streven is:

  • iedere 3 uur wat eten
  • opstaan met groenten-eiwitten-vet
  • 2e maaltijd rond 10.30 uur met koolhydraten en niet gemengd met fruit. (Toch nog op dag 1 gedaan)
  • 3e maaltijd 13.00 lunch, maaltijdsalade zonder koolhydraten
  • 4e maaltijd 16.00 uur en dat is iets met groenten en eiwitten
  • 5e maaltijd 19.00 uur en dat is een koolhydraten maaltijd met groenten en zonder vet (of zo min mogelijk)
  • 6e maaltij is rond 21.00 uur en dat is groenten of handje nootjes

 

Zie verder! De wekelijkse resultaten!

 

 

 

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.